HMD är kanske mest kända för att förvalta det klassiska, finska mobilvarumärket Nokia. Genom åren har man släppt en rad prisvärda android-telefoner.
Idag avslöjar HMD innebörden av deras namn: Human Mobile Device. Företaget är ”på en resa med målet att skapa telefoner som inte bara är bättre för planeten och prisvärda, utan som också uppfyller höga estetiska krav”. För HMDs delar säger man att det handlar om att ta fram produkter som adresserar dagens utmaningar, vare sig det rör sig om den kritiska mängden e-avfall eller problematiken kring skärmtid, med fokus på användarnas och andras välbefinnande.
Men vad innebär denna riktning i praktiken? Sedan 2016 har HMD som sagt producerat Nokia-telefoner, men nu är de redo att lansera HMD-telefoner under eget varumärke, samtidigt som de fortsätter försäljningen av Nokia-telefoner och upprätthåller samarbeten med andra välkända varumärken.
De samarbeten du förväntar dig – och ett du definitivt inte hade förutsett, att släppa en vikbar telefon tillsammans med Mattels Barbie, som fått ny luft efter den framgångsrika men rätt kackiga Barbie-filmen.
”Vår ambition att driva innovation med människan i fokus har varit grunden för vår expansion och har lett till nya visioner, både för oss och våra partners. Detta har varit kärnan i vår nya flervarumärkesstrategi. Vi är stolta över att samarbeta med framstående partners som Mattel. Barbie och HMD ska skaka om marknaden med en ny viktelefon som släpps i sommar”, säger Lars Silberbauer, marknadschef på HMD.
0 Kommentarer