Netflix ny-gamla prisnivå ”Ad”, som i princip är en smyghöjning där man ersätter billigaste abonnemanget med ett nytt som tvingar dig se reklam varje timme, verkar inte alls bli samma upplevelse som övriga tjänsten. Ad-abonnemanget (som ännu inte fått något datum i Sverige) kommer varken att stödja Apple TV eller ”äldre” Chromecast-enheter, iOS 15 eller Android 7 och kommer dessutom sakna flera Netflix Originals – bland annat House of Cards, Netflix första – och bästa – egna serie. Man kommer givetvis inte heller resa med abonnemanget till territorier som inte har prenumerationsnivån med reklam.
Detta låter befängt och gör att orosmolnen hopar sig på den hittills så klara Netflix-himlen. Företaget säger sig sluta redovisa antalet användare (där Disney+ drar iväg, även om Netflix ännu är enskilt störst) och istället ska man fokusera på ”intäkter”. Aktien är på väg nedåt och användarbasen spås krympa med prishöjningar samt det faktum att Netflix täpper till konto-delning från och med nästa år (2023). Vi kommer att få se flera offer för streaming-kriget inom kort (förutom HBO Max, som vi redan vet försvinner till sommaren) – bland annat surras det om en stor, svensk aktör som kastar in handduken men dessa rykten är ännu obekräftade. Netflix har den tekniska infrastrukturen och till viss del innehållet, men verkar sakna finanserna. Någon som har oändliga fickor men kämpar lite mer med content, trots enstaka succéer, är Apple TV+. Kanske kan Cupertino-företaget köpa upp konkurrenten och göra en Disney, lägga till hundratals titlar till sitt bibliotek över en natt?
0 Kommentarer