Unreal Engine får stöd för både Dolby Vision och HDR10+


-1
HDR10+ är öppen standard, men kommer konsoler att få stöd av det i nästa inkarnation? Foto: HDR10+ Technologies

Spelutvecklare som använder omtalade Unreal Engine kan nu enkelt utnyttja HDR10+ och Dolby Vision, vilket bana väg för fler spel i premium HDR-format (läs mer om olika HDR-format på senses eminenta bildskola). HDR-tekniken blir allt mer populär inom industrin, och en djup implementering av HDR-format i verktyg som spelmotorer ger utvecklarna en större verktygslåda och sparar dem tid.

Dolby Labs släppte i juni 2023 inbyggda Dolby Vision och Dolby Atmos plug-ins för Unreal Engine, som är den mest populära spelmotorn och redan används i tusentals spel. Dolby Vision är bakåtkompatibel med HDR10 och SDR, men inte med HDR10+.

HDR10+ Technologies, en branschgrupp ledd av Samsung, har nyligen lanserat en HDR10+ Gaming plug-in för Unreal Engine, som är gratis för spelutvecklare. Precis som Dolby Vision Gaming stöder HDR10+ Gaming automatisk HDR-kalibrering mellan spelet och TV-skärmen, VRR och 4K 120Hz.

Det finns redan några spel tillgängliga i Dolby Vision på Xbox Series X/S och det första spelet i HDR10+ kommer att vara The First Descendant, som förväntas komma nästa år. Xbox Series stöder HDR10 och Dolby Vision medan PlayStation 5 i dagsläget endast stöder HDR10. Inga spelkonsoler stöder HDR10+ för närvarande.

För att uppnå en omfattande adoption av dynamiska HDR-format i PC- och konsolspel krävs ytterligare insatser, bredare stöd och en utökad användarbas av TV-apparater och skärmar med lämplig HDR-hårdvarukapacitet. Unity 3D, den andra stora spelmotorn, kan arbeta med Dolby Atmos-ljud men har inte inbyggt stöd för HDR10+ eller Dolby Vision.


Gillar du det här? Dela det med dina vänner!

-1

0 Kommentarer

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *