Disney+ höjer priserna och inför reklam – orosmoln på horisonten


0

Disney+ har gått som tåget och nu passerat 100 miljoner användare. Slår man samman alla kanaler som jätteföretaget basar över så är man med god marginal världens största nu inom streaming (Netflix är dock enskilt största ”kanal”, fortfarande). Disney har helhjärtat stött tjänsten, vilket somliga kritiker pekat på har kannibaliserat på deras egna fönster såsom bio och hemvideo, vilket bland annat lett till att Walt Disney Home Entertainment Nordic helt lagts ned. Tjänsten har varit pålitlig och mycket prisvärd med sina 690 kr per år (ca 58 kr per månad), en klar favorit här på redaktionen.

Men säg den saga som varar för evigt, nu samlas storm-molnen. Disney+ höjs först till 890 kr per år – en höjning med nästan 30% i dessa galna inflationspris-tider (även om nya abonnenter fortfarande kan få gratismånader här och där). Men vad värre är så ryktas bolaget även laborera med reklam – säkert inspirerade av konkurrenten Netflix, som bekräftat man släpper en ”reklam-finansierad modell 2023” men utan fler detaljer (ryktet säger dock att offline-tittande, nedladdat, ryker på reklam-abonnemanget). I Disney+’s fall blir det dock fråga om reklam i själva betal-abonnemangen, som kommer att starta på priset de kostar idag utan reklam med ytterligare en premium-nivå som ska vara reklambefriad (läs: ännu dyrare). Och det känns skandalöst. Reklam-finanserade tjänster ska vara gratis för användare, som är fallet med Youtube och Spotify Free.

Än så länge är det bara USA som fått priserna – 80 kronor per månad med reklam och 110 kronor utan och detta låter mycket illa genomtänkt i våra öron. En slags kompensation för minskad försäljning på bio och hemformat som UHD och DVD, medan Warner Bros går i motsatt riktning (även om prisvärda HBO Max också ryker och utrensningen av content har redan börjat med 40 filmer och serier som plockats bort). Risken blir stor för massavhopp från tjänsten (något Netflix redan smakat på med sin nedåtgående trend i kvalitet på egna produktioner). Disney presenterade ett av sina bästa resultat någonsin nu i augusti och planen är tydligen att man ska tjäna ännu mer. Men vi får se om den kalkylen blir den som gapar efter mycket och förlorar hela bytet.

Vi hoppas de tänker om.


Gillar du det här? Dela det med dina vänner!

0

0 Kommentarer

Din e-postadress kommer inte publiceras.