Hur ”ska” en film- och tv-bild se ut? Vad är skaparens (regissörens) egentliga intention? Vi har bättre tv-apparater än någonsin hemma, men de allra flesta kör dem helt felinställda ur boxen, med ”Dynamiska”, överdriva lägen som ger grälla pastellfärger och bilduppdaterings som gör att allt ser ut som lokal-tv eller billiga såpoperor (därav ”såpopera-effekten”).
Filmmaker mode lanserades 2019 och är ett ”korrekt” läge som stänger av allt lull-lull och visar dig bilden så när upphovsmannens vision som panelen klarar av att visa (Panasonics OLED är fantastiska på detta). Men bild har ju med ljus att göra och ljus i rummet kan ju skifta från kolsvart, mysbelyst, halv-tänt och till fullt upplyst. Det påverkar såklart den upplevda bilden från källan. Därför kommer nästa version (fas 2) av Filmmaker Mode ha ljussensor som kompenserar för rummets eget ljus (eller avsaknad av detta), där bilden får mer effekt och ljus att matcha hur upptänt det är i biorummet. Vill du spara el och syn bör du att alltså titta på hemmabio i nedsläckta rum, så slipper panelen jobba så hårt för att kompensera.
Se vad några av världens bästa och mest framgångsrika regissörer har att säga om Filmmaker mode i videon ovan.
UHD Alliance, som driver på utvecklingen, säger sig också ha Filmmaker mode på gång till flygplansunderhållningen (där kanske bildkvalitet inte smäller allra högst, eller?)
0 Kommentarer