Konkurrensen bland hemsidor på nätet är hård. Alla vill hamna så högt upp som möjligt i sökresultaten för att du som söker ska klicka in dig på just deras webbplats. Så vad är det som avgör vilken hemsida du får upp som toppresultat på Google?
Vad är SEO – sökmotoroptimering?
Brukar du klicka in dig på sida 2 av Googles sökresultat? Förmodligen inte. När vi söker efter något på Google vill vi ha svar snabbt och från en pålitlig källa. Det brukar vi vanligtvis kunna få bland toppresultaten, men hur blir det så? Det är flera saker som styr vilken placering en webbsajt får. Genom att förbättra sin sökmotoroptimering kan en hemsida ranka högre. Hur bra anpassad sökmotoroptimeringen är, förkortat SEO, avgör var en hemsida hamnar på söksidan.
Google har 93 procent av marknaden
Det är Google som leder på marknaden för sökmotorer, med hela 93 procent av marknaden i sina händer. Tvåan är YouTube – som också ägs av Google. Inte konstigt att företag och hemsidor vill hamna i topp på Google! I dag är närvaron på internet avgörande för många verksamheters framgång, allt från webbshoppar till bloggare och B2B-företag. Har du tänkt på vilka faktorer som spelar in när du söker efter något på nätet?
Det här påverkar sökresultat på Google
Vilket ord eller vilken mening du söker på är steg ett som avgör vilka webbsajter som dyker upp på Google. Söker du på ”restaurang i Stockholm” förväntar du dig att en lång lista av populära matställen dyker upp, och inte närmaste bensinstation. Google ser till att dina förväntningar blir uppfyllda genom att läsa av hemsidors innehåll, länkar och struktur, för att se om de är relevanta för just din sökning. Det betyder att sajtägaren eller webbansvarig har möjlighet att påverka resultatet.
Finns det negativ SEO?
Det går alltid att förbättra en hemsidas SEO, men tyvärr finns det också saker som försämrar den. Det kan handla om texter som inte är unika, utan har blivit kopierade rakt av. Länkar till din hemsida som kommer från en annan hemsida av låg kvalitet kan också vara negativa.
Viktiga delar för effektiv SEO
Sökmotoroptimering är en komplicerad och tidskrävande process. Det kräver analyser och kunskap, såväl som förmågan att producera bra innehåll till sajten. Här är några av de viktigaste punkterna för effektiv SEO:
- Hemsidan ska gå snabbt att ladda och vara mobilanpassad.
- Varje undersida ska ha särskilda sökord.
- Positiv användarupplevelse och lätt att navigera.
- Interna och externa länkar.
- Högkvalitativt content och intressanta texter.
- Korrekt användning av rubrikformat, alt-taggar på bilder, och descriptions.
Så många klickar på första sökresultatet
I en undersökning där miljarder sökresultat ingick kom man fram till att 28,5 procent av användarna klickar på det första icke-sponsrade resultatet som dyker upp på Google. Fler än 80 miljoner sökord analyserades i undersökningen, liksom miljarder av sökresultat, för att förstå hur personer klickar i sökresultat.
Antalet klick minskade snabbt under toppresultatet. 15,7 procent klickade på nummer två och 11 procent på nummer tre. Bara runt 3 procent klickade på resultat 8-10 i sökresultatet. Då kan du förmodligen gissa hur lite trafik hemsidorna på sida 2 av Google får!
0 Kommentarer